FANDOM

Parapsychologia to dziedzina badań z pogranicza psychologii, zajmująca się tzw. zjawiskami paranormalnymi, psychicznymi i psychologicznymi (np. telepatia, psychokineza, spostrzeganie pozazmysłowe), które są opisywane przez świadków twierdzących, że się z nimi zetknęli, ale nie potwierdzonych w żaden wiarygodny naukowo sposób i które trudno wyjaśnić na gruncie znanych praw przyrody.

Termin parapsychologia został wprowadzony w 1889 roku przez M. Dessoira. Upowszechnił się wraz z założeniem Laboratorium Parapsychologicznego na Uniwersytecie Duke'a w Durham, w Karolinie Północnej.

W 1930 badania nad parapsychologią rozpoczęli J. B. Rhine i L. Rhine. Celem ich było wykazanie, że zdolności parapsychologii: jasnowidzenie, telepatia, prekognicja, pirokineza, wzmocniona empatia, teleportacja i psychokineza, mogą być demonstrowane i kontrolowane w warunkach laboratoryjnych. Wyniki badań Rhine'ów zostały opublikowane w Extra-Sensory Perception (1934). Wyniki tych badań zostały jednak zakwestionowane przez innych badaczy, ze względu na to, że eksperymenty Rhina nie były przeprowadzane w sposób uniemożliwiający dokonywanie oszustw i miały niewłaściwą metodologię (m.in. całkowicie błędną technikę statystycznej oceny wyników).

Jest to pseudonauka zajmująca się sferą naszej psychiki i niecodziennymi zjawiskami z nią związanymi, które znajdują się obok zainteresowań tradycyjnie pojmowanej psychiki. Specyfika prezentowanych przez parapsychologię zjawisk polega przede wszystkim na tym, że wymykają się one opisom oficjalnej nauki. Obecna nauka często kwestionuje ich istnienie ze względu na brak rzetelnych dowodów badań.

Oprócz pojęcia parapsychologia można napotkać również takie terminy jak: metapsychologia czy psychotronika. Określają one to samo zjawisko, ukazując nieco inne podejście do badanych domniemanych fenomenów. Metapsychologia to niemal archaiczne, rzadko używane w Polsce określenie. Przedrostek „meta” sugeruje, że źródła badanych zjawisk leżą poza naszą psychiką.

Parapsychologia jest przede wszystkim przedmiotem zainteresowań teorii i praktyk okultystycznych.

W Lost

Parapsychologia jest jedną z dziedzin którą miała badać DHARMA

Projekcja astralna

Walt

  • Ujawnia się Shannon w dżungli, tuż po porwaniu. Ociekał wodą i powiedział od tyłu: "Wciśnij klawisz. Nie wciskaj klawisza. Zły."
  • Podczas drugiego objawienia się Shannon, mówi "Idą. Są blisko.", również od tyłu.
  • Po długiej nieobecności objawia sie rannemu Locke'owi, i odciąga go od samobójstwa.

Przepowiednie

Desmond

Desmond po wypadku w bunkrze stał się jasnowidzem.
Przepowiedział:

  • przemowę Locke'a.
  • burzę i to, że piorun trafi w szałas Claire (Zbudował piorunochron).
  • tonięcie Claire.
  • wypadek Charliego podczas łapania ptaków.
  • podczas "biwaku" Charliego zabija strzała. Desmond początkowo chce poświęcić Charliego, ponieważ w wizji widział również Penny. W ostatniej chwili ratuje Charliego, a spadachroniarką okazuje się być Naomi.

Richard Malkin

  • Richard Malkin - najwyraźniej wiedział on o katastrofie. Kilka razy Claire była u niego. Najpierw kazał jej 'zachować dziecko', potem powiedział, że zna dobrą parę w Los Angeles. Wiedział on o katastrofie i najwidoczniej specjalnie namówił Claire aby leciała do Los Angeles.

Pani Hawking

  • Ms. Hawking przepowiedziała mu, że wyląduje na wyspię i będzie wpisywał liczby 4 8 15 16 23 42.

Telekineza i Psychokineza

  • Inni czytali książke Carrie której bohaterka miała moce telekinetyczne.
  • Podczas czytania książki o rzadkich gatunkach ptaków,Walt zdenerwował się na matkę i ojczyma, gdyż nie słuchali gdy opisywał pewnego ptaka. Po chwili stworzenie, które opisywał uderzyło w okno od ich mieszkania i umarło
  • Gdy Locke razem z Benem weszli do domu Jacoba szyby pękły a w pomieszczeniu zapanował chaos.
  • Walt miał kłopoty ucząc się rzucać nożem, póki Locke nie powiedział mu, że musi "wyobrazić sobie uderzenie noża w cel". Po chwili chłopiec rzucił idealnie.

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki